STREFA WIEDZY

Izolacja busa / kampera pianą POLYNOR

Wszystko, co powinieneś wiedzieć o izolacji busa lub kampera pianą POLYNOR

„Mój stary był wędkarzem, a ja kochałem wyprawy z moim ojcem i zazdrościłem ludziom, którzy mieli swoje kampery”. To są słowa naszego klienta Pana Jacka, który zadzwonił po konsultację na temat izolacji kampera. Słowa, które natchnęły nas do napisania tego artykułu. 

Piana POLYNOR stosowana jest od dawna do izolacji pojazdów typu bus z przeznaczeniem pod karawaning. Jeśli tu jesteś, być może czytałeś gdzieś na ten temat lub znasz kogoś, kto przy swoim projekcie używał naszych produktów. Jeśli spodziewasz się, że będę tu wychwalał pod niebiosa POLYNOR jako najlepszy na świecie produkt do tego typu zastosowań, to jesteś w błędzie, bo powiem Ci o wszystkich mi znanych wadach, ale i zaletach.

 

Coś takiego jak idealna izolacja do kampera nie istnieje!

Swojego czasu bardzo interesowałem się tym rynkiem i przeglądałem setki filmów, blogów, forów na temat budowy i izolacji kampera. Na rynku dostępnych jest kilka metod rozwiązania tej problematyki, ale każda z nich ma swoje wady i zalety. Styropian nie jest odporny na wysokie temperatury, wełna chłonie wilgoć, XPS jest świetnym izolatorem, ale nie zapewnia dokładnego przylegania do karoserii itd. Nie inaczej jest z pianą POLYNOR w roli izolatora pojazdów. Do najważniejszych minusów izolacji Polynorem, ale i w szerszym ujęciu również innymi metodami natryskowymi (np. piana z agregatu) należą:

1. WADY

  • Ryzyko pofalowania blach 

Rozprężające się komórki piany tworzą na każdej powierzchni naprężenie. Obrazowo to wygląda tak, jakbyś wziął w rękę 10 balonów i zaczął je pompować w jednym momencie. Balony zaczną odpychać się od siebie. Podobnie sprawa wygląda w procesie spieniania komórek poliuretanu, z tą różnicą, że piana jest już przyklejona do izolowanej powierzchni. W całej historii sprzedaży Polynoru spotkałem się z 2 takimi przypadkami i w obydwu przypadkach bazą do budowy kampera był Mercedes Sprinter. Ciężko stwierdzić czy to przypadek, czy też wytrzymałość blach w „Sprinterach” jest na tyle niska, że doszło do pofalowania, ale fakt, że współpracujemy z kilkoma firmami, które profesjonalnie budują kampery i nigdy nie miały takich problemów, pozwala sądzić, że mogło dojść w tych przypadkach do błędów, o których wspomnę później. Podsumowując-skala tego zjawiska jest bardzo mała i na setki lub nawet tysiące kamperów zaizolowanych w ten właśnie sposób, znamy tylko 2 takie przypadki, aczkolwiek taka sytuacja może się zdarzyć.

  • Temperatury stosowania 

W momencie nakładania piany zachodzi reakcja chemiczna na skutek łączenia się polioli i izocyjanów z wodą z powietrza. Oprócz składu chemicznego dużą rolę w tym procesie odgrywa temperatura podczas reakcji. Dotyczy to nie tylko temperatury pojemnika (18-25°C), ale również powietrza i izolowanej powierzchni (10-30°C). Przed izolacją swojego kampera upewnij się, że blachy nie są zbyt zimne, ani zbyt gorące.

  • Potrzeba zabezpieczenia

– aby uniknąć sytuacji w której po izolacji masz zabrudzoną szoferkę lub karoserię, musisz pomyśleć o ich zabezpieczeniu. Z reguły wystarczy kawałek folii lub trochę kartonów, aby rozwiązać ten problem, ale nie należy tego zlekceważyć. Zwróć uwagę, żeby nie napylać, kiedy są otwarte okna i drzwi, ponieważ może dojść do przeciągu i drobinki piany mogą wylądować, gdziekolwiek je wiatr poniesie. Pamiętaj również o odzieży ochronnej, maseczce i okularach. 

Jeśli powyższe sprawy Cię nie przerażają i zdecydowałeś się czytać dalej, to pomówmy o zaletach, a w ostatnim rozdziale wspomnę o najczęściej popełnianych błędach.

2. ZALETY

  • Ochrona termiczna 

Jest to punkt wyjściowy do rozważań na temat każdego typu izolacji, choć jest on często pomijany. Skupiając się na metodach natryskowych możemy spotkać 2 typy pian – otwarto-komórkowe i zamknięto-komórkowe. Zasadniczą różnicą w tych typach pian jest ich gęstość. Piany O.K. mają zwykle niską masę na m3 w okolicy 4-6kg, natomiast piany Z.K. zaczynają się od 20kg/m3. Masa piany Polynor to ok. 25kg/m3, więc jest to piana zamknięto-komórkowa. Rozważając pianowanie, nie powinniśmy brać pod uwagę pian O.K., ponieważ jest to produkt, który ma słaby współczynnik przewodzenia ciepła i tym samym wymaga grubej warstwy, a ponadto chłonie wilgoć. Piana Polynor ma współczynnik lambda na poziomie λ – 0,030W/mK, dzięki czemu daje nam bardzo dobrą ochronę termiczną, a ponadto nie chłonie wilgoci. 

  • Idealne dopasowanie 

Bezapelacyjną zaletą metody natryskowej jest to, że piana dopasowuje się do izolowanej powierzchni, dzięki czemu nie musisz bawić się w docinanie, wycinanie, mierzenie itd.. Nawet najbardziej skomplikowane geometrycznie powierzchnie, nie są problemem dla pian.

  • Monolityczna warstwa

Piana sklejając się z izolowana powierzchnią, tworzy z nią monolit, dzięki czemu pomiędzy piana, a izolowaną powierzchnią nie ma powietrza i nie może dojść do kondensacji, która jest zagadnieniem bardzo mocno powiązanym ze wszystkimi izolacjami i stanowi duży problem. Woda, która wykropli się pomiędzy izolacją a blachą stanowi punkt zapalny do powstawania grzyba, pleśni oraz rdzy.

  • Bezszwowa warstwa

Brak łączeń = brak mostków termicznych. Jest to bardzo ważna cecha pian, ponieważ po pierwsze zimno nie przenika do wnętrza kabiny, a po drugie ciepłe powietrze nie jest w stanie dotrzeć do zimnej blachy, więc nie dochodzi do wykroplenia pary wodnej.

  • Szybkość aplikacji

Owszem, przygotowanie i zabezpieczenie powierzchni zajmuje trochę czasu, ale sam proces aplikacji jest błyskawiczny. Pianowanie busa zajmie Ci ok 30min pracy. Zapomnij o jakimkolwiek mierzeniu i docinaniu, po prostu nanieś pianę, tam gdzie trzeba.

  • Trwałość 

Piany poliuretanowe, odpowiednio zabezpieczone przed promieniowaniem UV, są w stanie wytrzymać ok 50 lat. Osobiście jeszcze nie miałem okazji, by to potwierdzić, bo nie mam tylu lat, ale jestem w stanie w to uwierzyć, ponieważ mam pianę Polynor w kilku miejscach w domu i po 5 latach od nałożenia wygląda, jakby była wczoraj nakładana.

  • Łatwość napraw

Wiem, że w komentarzach pod wieloma filmami czy postami, pojawiają się obawy o problemy przy naprawach blacharskich. Nic bardziej mylnego – pianę Polynor możesz w łatwy sposób naciąć nożykiem do tapet i zedrzeć potrzebną ilość piany, a następie ją uzupełnić. 

  • Elastyczność

Nie raz spotkałem się, ze stwierdzeniem, że ich izolacja skrzypi podczas jazdy. Faktem jest, że konstrukcja auta pracuje podczas jazdy. Wychylenia konstrukcji mogą sięgać kilku milimetrów, a to wystarczy, żeby izolacja z XPS ocierała o siebie na łączeniach, oraz o elementy konstrukcji, wydając dokuczliwy dźwięk. Piana Polynor jest izolacją stosunkowo elastyczną i bez problemu poradzi sobie z kompensacją wychyleń konstrukcji busa.

  • Czystość izolacji

 Poliuretany są jedną z najbezpieczniejszych dla człowieka form izolacji. Jest nietoksyczny i nie ma zapachu. Polynor jest neutralny do od -80 do120℃ – to znaczy, że w tym zakresie temperatur nie emituje do powietrza lotnych związków. Ponadto poliuretan nie jest związkiem organicznym, czyli nie będzie pożywką do powstawania grzyba i pleśni.

  • Izolacja akustyczna

Piany są świetnym izolatorem akustycznym. Na pewno docenisz ten aspekt podczas przemierzania świata swoim kamperem.

Znamy już wady i zalety izolacji kampera pianą. Jeśli zdecydujesz, że to jest właśnie izolacja, którą chcesz zastosować w swoim projekcie, zwróć uwagę na najczęściej popełniane błędy:

3. NAJCZĘSTRZE BŁĘDY 

  • Nakładanie piany z „górką”

 Jest to najpopularniejszy błąd, jaki spotykam. Oprócz potrzeby późniejszego docinania piany i związanego z tym bałaganem, piana poliuretanowa jest materiałem termo – rozszerzalnym, czyli zmienia swoją objętość wraz ze zmianą temperatury otoczenia. Przykładowo piana nałożona  w 10℃ o grubości 5cm. może zwiększyć swoją objętość do 6cm latem, kiedy jest upalnie. W sytuacji, kiedy bezpośrednio do piany przylega okładzina typu sklejka, piana może ją wypchnąć i pofalować. Podsumowując – pamiętaj aby pozostawić dystans ok 1cm pomiędzy pianą, a okładziną. Polynor jest bardzo skuteczną izolacją i nie musisz mieć wszędzie 10cm, żeby mieć dobrą izolację swojego pojazdu.

  • Brak przygotowania powierzchni

Pamiętaj, aby zawsze odpylić i odtłuścić powierzchnie blachy przed naniesieniem. Brak tej czynności może spowodować powstawanie pustek w pianie, oraz możliwość odklejenia izolacji. Czysta szmatka + benzyna ekstrakcyjna załatwią sprawę. Powierzchnia powinna być czysta, sucha i ciepła (min. 10 stopni)

  • Wypełnianie pianą wzmocnień 

Nie ma żadnej racjonalnej przesłanki, aby wpuszczać pianę w profile wzmocnieniowe. Po pierwsze dlatego, że i tak temperatura będzie przechodzić po ściance profila, a po drugie dlatego, że nie mamy pewności czy cała wewnętrzna powierzchnia wzmocnienia została pokryta pianą. W sytuacji kiedy będzie tam pustka i dojdzie do kondensacji, woda nie będzie mieć możliwości spłynięcia w dół do kanalików odprowadzających wodę, ani możliwości odparowania. O wiele lepszym pomysłem będzie naklejenie na profile wzmocnieniowe pianki kauczukowej i pozostawienie pustych profili.

  • Kontrola wycieków 

Upewnij się, że karoseria twojego pojazdu jest szczelna przed nałożeniem piany. Pamiętaj, że żadna izolacja nie służy do tamowania przecieków i nie należy mylić piany z hydroizolacją. Piana Polynor, jako że jest pianą zamknięto-komórkową nie wchłania i nie przepuszcza pary wodnej z powietrza. Ma również bardzo niski współczynnik wchłaniania wody (ok 2% objętości na dobę) i bez problemu poradzi sobie z tymczasowym oddziaływaniem wody. Jeśli oddziaływanie wody jest permanentne, piana po pewnym czasie nasiąknie wodą.

  • Brak wentylacji

Na koniec wspomnę o błędzie, bardziej związanym z użytkowaniem, a który ma wpływ na każdą rzecz, którą posiadasz w swoim kamperze. Każdego dnia mieszkając w swoim hotelu na kółkach, będziesz wytwarzać duże ilości pary wodnej. Takie czynności jak gotowanie, prysznic czy nawet zwykłe oddychanie to dodatkowa para wodna na bardzo małej przestrzeni mieszkalnej, jaką oferuje typowy kamper. To dość oczywiste, że taki pojazd powinien mieć skuteczną i wydajną wentylację, a jednak zdarza się, że ludzie przypominają sobie o tym, kiedy w powietrzu zaczyna unosić się nieprzyjemny zapach od pleśniejących tapicerek, materiałów, ciuchów itd.

Podsumowując, izolacja natryskowa to doskonały sposób na zapewnienie sobie suchej i ciepłej przestrzeni w kamperze. Mam nadzieję, że po przeczytaniu tego artykułu będziesz w stanie wyciągnąć własne wnioski i stwierdzić czy ten typ izolacji jest dla Ciebie dobrym rozwiązaniem. Gdybyś miał jakiekolwiek pytania lub wątpliwości, możesz do nas napisać lub zadzwonić. Na koniec koniecznie sprawdź poniższe linki do najlepszych wg. mnie materiałów dostępnych na Polskim YouTube z użyciem piany Polynor. 

Powrót do listy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *