STREFA WIEDZY

Izolacja garażu blaszanego / kontenera / hali / magazynu / hangaru

Wszystko, co powinieneś wiedzieć o izolacji powierzchni blaszanych pianą POLYNOR

Posiadam typowy garaż blaszany. To super sprawa mieć taki garaż na działce, lecz ich problem to to, że będąc w środku, czujesz się jak byś stał na dworze. Poza deszczem to taki blaszak nic nie izoluje od dworu…” Ten cytat to typowa relacja z rozmów z naszymi klientami, którzy chcą zmienić ten stan rzeczy i wybierają zamknięto-komórkową pianę Polynor do rozwiązania swoich problemów z kondensatem, hałasem, oraz nadmierną temperaturą latem.

Garaże, kontenery morskie, hale, hangary, wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z obiektami o powierzchni blaszanej, napotykamy wspólne problemy związane z brakiem izolacji. W tym blogu opowiemy wam o najistotniejszych kwestiach związanych z aplikacją piany Polynor, a także odpowiemy o najczęściej zadawanych pytaniach.

Kiedy kwestie związane z posiadaniem garażu blaszanego wychodzą na światło dzienne i zaczynamy zastanawiać się nad wyborem izolacji, która rozwiąże nasze problemy, musimy przeanalizować dostępne na rynku rozwiązania. Wbrew temu co mogło by się wydawać, nie ma wielkiego wyboru produktów nadających się do tego typu zastosowania, głównie dlatego, że tradycyjne izolacje w arkuszach nie zapewniają szczelności, idealnego przylegania do powierzchni blach trapezowych, oraz ze względu na wysokie temperatury, które występują latem.

 

Co daje nam izolacja garażu blaszanego pianą Polynor?

Zanim zdecydujesz się na izolację swojego garażu, sprawdź czy metoda którą wybrałeś potrafi to co POLYNOR:

  1. Odporność na wysokie temperatury – garaż, który stoi na otwartej przestrzeni, będzie bardzo nagrzewał się w upalne dni. Temperatura blachy może osiągać 80 stopni. Taka temperatura jest już skrajnie wysoką wartością np. dla styropianu, który powyżej 70 stopni zaczyna się topić i emitować lotne związki LZO do powietrza. Piana Polynor jest neutralna do 120 stopni. Neutralna, czyli do tej wartości nie wydziela LZO do powietrza, choć jest w stanie wytrzymać wyższe wartości temperatury.
  2. Idealne dopasowanie – blachy trapezowe są powierzchnią skomplikowaną geometrycznie, dlatego też izolacje w arkuszach nie są w stanie zapewnić nam idealnego przylegania do blachy, a to rodzi ryzyko wystąpienia kondensatu w rowkach trapezu. Tylko metody natryskowe są w stanie dopasować się do każdego kształtu. Taka izolacja sklejając się z blachą, tworzy z nią monolit, załamuje tzw. punkt rosy i zapobiega powstawaniu kondensatu.
  3. Szczelność – pianując cały garaż jesteśmy w stanie dotrzeć do każdej szczeliny i ją uszczelnić, aby w garażu nie było przedmuchów. Tylko metoda natryskowa pozwala uzyskać jednolitą warstwę bez połączeń i mostków termicznych.
  4. Izolacja akustyczna – piana w garażu daje odczuwalny dla ucha efekt w postaci redukcji słyszalnych decybeli.
  5. Wzmocnienie konstrukcji – „blaszaki” są lekką konstrukcją stalową i często mocniejszy podmuch wiatru sprawia, że słyszymy dzwonienie blach. Aplikacja piany sprawi, że cała konstrukcja uzyska większą sztywność i zwartość.
  6. Elastyczny – oczywiste jest to, że taka konstrukcja będzie się kurczyć i rozszerzać wraz ze zmianą temperatur, bo taka jest specyfika metalu. Piana Polynor zapewnia nam wystarczającą elastyczność, która skompensuje ruch konstrukcji garażu.
  7. Obojętny dla gryzoni – nie ma izolacji, której nie grozi to, że dostanie się do niej mysz czy owad, lecz zaletą izolacji z poliuretanu jest to, że jest obojętny, czyli nie przyciąga gryzoni i owadów. Ponadto stosowane warstwy piany są zwykle zbyt cienkie, aby mogły się w nim zagnieździć np. myszy.

Ok, jeśli po tym wstępie zdecydowałeś, że Polynor to jest coś dla Ciebie, to pomówmy teraz o tym, jak możesz wykonać taką izolację samodzielnie.

Trzy święte zasady podczas natrysku na blachę:

Aby proces aplikacji piany przebiegł pomyślnie i był trwały, zapoznaj się z instrukcją użycia i pamiętaj o trzech krytycznie ważnych sprawach:

  1. Temperatura blachy – blacha nie może być zbyt zimna ani zbyt gorąca podczas natrysku. Zakres właściwy do stosowania to 10-30 stopni. Za zimna blacha powoduje słabsze przyklejania piany do powierzchni, a zbyt gorąca blacha sprawi, że piana się nie spieni i nie uzyskamy oczekiwanej grubości izolacji. W odniesieniu do powyższego aplikacja piany w zimnych miesiącach roku nie jest zalecana. Najlepszą porą do tego typu prac są ciepłe miesiące, w których średnia temperatur jest powyżej 10 stopni. W upalne dni zaplanuj prace na wieczór bądź wczesny ranek, kiedy powierzchnia blachy nie jest bardzo nagrzana.
  2. Przygotowanie powierzchni – blachy trapezowe, które są stosowane przy produkcji garaży, w procesie profilowania są zwilżane środkiem smarującym dla zabezpieczenia powłoki blachy przed zarysowaniem. Z tego względu przed aplikacją należy całą powierzchnię odtłuścić i odpylić. Do tego zadania polecamy czystą szmatkę i benzynę ekstrakcyjną.
  3. Suchość powierzchni – blacha w momencie aplikacji musi być sucha. Zwróć uwagę przed aplikacją czy na powierzchni nie powstały skropliny kondensatu. Jeśli tak jest spróbuj je najpierw wytrzeć i przewietrzyć garaż, aby usunąć wilgoć i wyrównać temperaturę.

 

Najczęściej zadawane pytania dotyczące izolacji „blaszaków”  

  1. Filc – „Mój garaż posiada na dachu przyklejoną warstwę filcu. Czy mogę nanieść pianę na filc?

Tak, możesz nanosić pianę na filc. Pamiętaj, że warstwa piany będzie trzymać się tak dobrze, jak dobrze filc trzyma się blachy. Upewnij się, że filc jest dobrze sklejony z blachą.

  1. Jaką grubość powinienem zastosować?

To zależy od efektu, jaki chcesz uzyskać. Jeśli chodzi tylko o skraplanie i uszczelnienie, to 3 cm piany powinny załatwić sprawę. Jeśli chciałbyś, aby latem temperatura wewnątrz była bardziej komfortowa, zastosuj grubszą warstwę 5-10 cm w miejscach najbardziej narażonych na oddziaływanie słońca. Jeśli często przebywasz w garażu zimą i chciałbyś go ogrzewać, zastosuj 5 cm na ścianach i 8-10 cm na suficie.

  1. Czy zwilżać ?

Blachy przed nałożeniem piany nie zwilżamy! Jest to bardzo istotne, ponieważ woda zmniejszy przyczepność piany do blach i w efekcie piana może się odkleić. Możesz zwilżyć pianę po nałożeniu i przed następną warstwą.

  1. W ilu warstwach nakładać pianę?

Dobrą praktyką jest rozłożenie pracy na minimum dwie warstwy i nie chodzi tutaj o to, że się nie da zrobić tego na raz, lecz o to żeby zrobić, to jak najbardziej wydajnie i równomiernie. Pierwszą, „gruntującą” warstwę nałóż cienką ok 1-1.5cm, bez poprawiania i zwracania większej uwagi na jej dokładność. Po odczekaniu 30 minut możesz przystąpić do nakładania kolejnej warstwy w sposób bardziej dokładny, niwelujący niedoskonałości pierwszej warstwy.

  1. Jaka jest wydajność?

Grubość izolacji jaką uzyskujemy z jednej puszki to ok 5cm/m2. Pamiętać należy jednak, że blachy trapezowe mają większą powierzchnię realną od powierzchni krycia. Przykładowo, jeżeli arkusz blachy trapezowej ma szerokość 1100mm, to szerokość blachy przed profilowaniem w trapez miała 1250mm i to jest powierzchnia realna, którą należy sugerować się do obliczenia zapotrzebowania. Odchylenie powierzchni realnej od krycia, będzie zależała od wysokości trapezu i tak do trapezu T8 musimy doliczyć kilka procent, lecz do trapezu T50 będzie to już kilkanaście procent do zapotrzebowania materiałowego.

  1. Czy potrzebuję dysz kątowych

Zawsze polecamy stosowanie niebieskich dysz kątowych do sufitów. Pistolety do pian są tak skonstruowane, że kiedy uniesiesz lufę pistoletu do góry, to butla idzie w dół i zamiast piany wylatuje gaz. Dzięki dyszom kątowym nie musimy pilnować, aby pojemnik z pianą był zawsze w pozycji pozwalającej na spłynięcie zawartości do zaworu.  

To tyle jeśli chodzi o najczęściej zadawane pytania dotyczące garaży blaszanych. Zachęcamy do odwiedzenia naszej sekcji FAQ, gdzie znajdują się inne odpowiedzi dotyczące różnych zastosowań. Na koniec omówmy sobie kwestie nie bezpośrednio związane z samym produktem, aczkolwiek ważne i wpływające na jego użytkowanie.  

 

O czym należy pamiętać ?

  1. Wentylacja – garaż zaizolowany pianą tworzy swego rodzaju „termos”, a co za tym idzie wszelka wilgoć, którą wniesiemy do garażu, np. ze śniegiem na butach, będzie tam zostawać. Nawierć kilka otworów w szczycie garażu, aby wilgoć miała możliwość odparowania.
  1. Test przyczepności – aby mieć 100% pewność, że Twoja izolacja jest dobrze sklejona, wykonaj test na małym obszarze, a następnie spróbuj ją oderwać. Dobrze sklejona piana pozostawi trudny do zdrapania „szron” na powierzchni blachy.
  1. UV – chroń pianę przed oddziaływaniem promieniowania UV. Jeśli piana będzie schowana pod okładziną np. typu płyta OSB, to nie mamy co się martwić – UV tam nie dotrze. Jeśli natomiast piana nie będzie niczym przykryta, to rozważ jej pomalowanie farbą akrylową w sytuacji kiedy garaż latem jest często otwarty i do środka wpada światło słoneczne. Odbijające się promieniowanie UV będzie utleniać pianę. Spokojnie – nie jest to proces, który zjada pianę w tydzień lub dwa (około 2mm na rok w pełnym słońcu), lecz piana zbrązowieje i straci na walorach estetycznych.  
  1. Bhp – zabezpiecz twarz oraz drogi oddechowe podczas aplikacji. Osoby izolujące sufit są szczególnie narażone na wdychanie drobinek piany. Polecamy do tego celu dostępny na naszej stronie zestaw ochronny „przyłbica + maseczka”. Jeśli nie masz starych ubrań przeznaczonych na straty, zaopatrz się również w kombinezon malarski.
  1. Zabezpieczenie przed zabrudzeniem – jeśli nie jesteś w stanie opróżnić całego garażu przed izolacją, upewnij się że dobrze zabezpieczyłeś rzeczy, które przechowujesz w garażu. Zaschniętą pianę jest dość ciężko usunąć.
  1. Przygotowanie stelażu – Jeśli masz w planach zakrycie izolacji okładziną, to to jest najlepszy moment, aby wykonać stelaż pod montaż np. płyty OSB. Kilka kantówek przymocowanych do konstrukcji na pewno ułatwi proces montażu okładziny.

Poniżej odnośniki do kilku przykładowych filmów z YouTube, gdzie możemy zobaczyć proces izolacji garażu.

Jeśli po przeczytaniu tego bloga nie uzyskałeś odpowiedzi na swoje pytania, zachęcamy do kontaktu telefonicznego.

Powrót do listy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *